نوشتاری
کتابهای مناسب در زمینۀ آموزش مهندسی
در دنیای معاصر، مهندسی به پدیدهای جهانی تبدیل شده و بهدنبال آن آموزش مهندسی نیز کم و بیش از الگویی جهانی پیروی میکند. در سالهایی که از آغاز قرن حاضر میگذرد کتابهای متنوعی در زمینه آموزش مهندسی و همچنین آموزش STEM، یعنی آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات منتشر شده است. هر یک از این کتابها گوشهای از پیشرفتهای صورت گرفته در آموزش مهندسی را، حتی در آموزشهای پیش از دانشگاه، بهتصویر میکشد. نسخۀ الکترونی تعدادی از این کتابها بهصورت رایگان در اینترنت موجود است. کرسی یونسکو در آموزش مهندسی کوشش خواهد کرد تا کتابهای جدیدی را که در این زمینه منتشر میشود، در این صفحه معرفی نماید. گزارشهای منتشر شده در سطح جهان، در زمینۀ آموزش مهندسی، در بخش دیگری از وبگاه کرسی معرفی میشوند.
حسین معماریان، 1394
معرفی کتاب
انتشارات یونسکو در زمینۀ آموزش
یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد انتشارات متنوعی در زمینه های مختلف آموزشی دارد که برخی از آنها توسط کمیسیون ملی یونسکو به فارسی نیز ترجمه شده است. نسخه الکترونیکی اغلب این انتشارات را به راحتی می توان از اینترنت به دست آورد. اطلاعات مربوط به آن دسته از انتشارات یونسکو، که می تواند مورد استفاده مخاطبان کرسی یونسکو در آموزش مهندسی قرار گیرد، فراهم آمده است.
حسین معماریان، آذر ماه 1395
| ?Rethinking Education, Towards a global common good United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France, 84 pages 2015 |
| A complex formula, Girls and Women in Science, Technology, Engineering and Mathematics in Asia. The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO Bangkok Office and Korean Women’s Development Institute (KWDI), 110 pages, 2015 |
| National Education for All Report, 2000-2015 Islamic Republic of Iran, Ministry of Education, 66 pages, 2015 |
| گزارش پایش جهانی آموزش برای همه 2013 آموزش و فراگیری: کیفیت برای همه گروه گزارش پایش جهانى آموزش براى همه |
| Engineering of Learning: Conceptualizing e-Didactics Mourat Tchoshanov, UNESCO Institute for Information Technologies in Education, 8 Kedrova St., Bldg. 3, Moscow, 117292, Russian Federation, 192 pages, www.iite.unesco.org 2013 |
| Rankings and Accountability in Higher Education; Uses and Misuses Marope P.T.M., Wells P.J. and Hazelkorn E. (eds), United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France, 306 pages, 2013 |
| کارگاه آموزشی ملی مفاهیم و نظامهای جدید در زمینه یادگیری مادامالعمر (گزارش نهایی)، دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، بهمن ماه 1392، 43 صفحه، 2013
|
| گزارش پایش جهانی آموزش برای همه 2012 جوانان و مهارتها: عملی کردن آموزش گروه گزارش پایش جهانى آموزش براى همه |
| Iran UNESCO Country Programming Document 2010-2013, UNESCO Tehran Cluster Office for Afghanistan, I.R. of Iran, Pakistan & Turkmenistan, Website: www.unesco.org/tehran, 76 pages, 2010 |
| Higher Education in Europe 2009: Developments in the Bologna Process, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA P9 Eurydice). ISBN 978-92-9201-023-2, DOI 10.2797/14010, 72 pages 2009 |
| A New Dynamic: Private Higher Education Svava Bjarnason, Kai-Ming Cheng, John Fielden, Maria-Jose Lemaitre, Daniel Levy. N.V.Varghese, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, 108 pages 2009 |
| Education for the twenty-first century: Asia-Pacific perspective. Roy Singh, Raja, Bangkok, UNESCO (Asia and the Pacific Programme of Educational Innovation for Development), 93 pages, 1991 |